יום שישי, 4 באוקטובר 2019

"מלך הבלוז", הם קוראים לו: ראיון עם רוני פיטרסון (06.11.2009)



בנובמבר 2009 הגיע רוני פיטרסון ז"ל, האיש והגיטרה, אל פאב האלפנט בקריות למופע אקוסטי חדש עם שיריו של בוב דילן. לצורך כך ראיינתי אותו בקצרה על הבלוז, הקשר שלו לארץ והיותו סוג של נספח תרבות בעת הופעותיו בחו"ל. כמעט בדיוק עשור אחר כך, הוא הלך לעולמו ודבריו כאן מעוררים צמרמורת. עולה לאתר לזיכרו.

מאז 1987, עת בחר שלום חנוך בו ובאחיו ריי כנגני החיזוק למופעו 'רק בן אדם', נמצא רוני פיטרסון בפסקול המוזיקה הישראלית המלווה את חיינו. פיטרסון, יליד גרמניה, שיתף פעולה במהלך השנים עם טובי האומנים בארץ כמו רמי קליינשטיין, ריטה, ירדנה ארזי, מאיר אריאל יובל בנאי, מיכה שטרית ואפילו עם אייל גולן בלהיט "דמעות", מתוך האלבום "חייל של אהבה". למרות שאצל שלום חנוך הוא ניגן בעיקר רוק, הבלוז תמיד זרם בדמו של פיטרסון, כשלצד הופעות עם הרכב משלו גם אירח נגני בלוז רבים מחו"ל וייצג את המדינה בפסטיבלים שונים בעולם. 

פיטרסון הוציא שלושה אלבומי אולפן מקוריים, וכן אלבום בשם "רוני פיטרסון וחברים"- שכלל עיבודי בלוז לשירים ישראלים מוכרים בביצוע האומנים המקוריים שלהם. לאחרונה, מלווה בזיו הרפז, הוא מעלה מופע בלוז אקוסטי מיוחד משירי בוב דילן ומחר הוא יגיע עם המופע אל פאב האלפנט שבקריית חיים. "הבלוז הוא הבסיס להכל", אומר פיטרסון. "הוא בא לפני הרוקנ'רול ולפני ג'אז, והוא השורשים האמיתיים של כל מוזיקה. זו מוזיקה טהורה שמדברת מכל הלב".

רוני פיטרסון בהופעה. צילום: יח"צ


כינו אותך לא פעם 'מלך הבלוז המקומי', ועמוס אורן אפילו כתב עליך שאם הבלוז היה דת- אתה היית האפיפיור במקדש התהילה. עד כמה אתה רואה עצמך כשליח הבלוז בארץ ועד כמה הבלוז מתאים אלינו?
"בעצם עם העלייה שלי לארץ ב-1991 נאמר עלי, שהבאתי איתי גם את הבלוז והפכתי אותו לחלק בלתי נפרד מהמוזיקה כאן. אני מופיע עם הלהקה שלי בכל הארץ, מנסה להביא את הבלוז לכל הקהלים ובנוסף גם מביא אמני בלוז ידועי שם מחו"ל לחלוק איתי במות. הבלוז הוא מוזיקה שמדברת לכולם, בעיקר כאן עם כל קשיי היום יום. זו מוזיקה של הישרדות והתמודדות, ואת זה אנחנו הרי חווים כל יום, לא?".

אתה נמצא איתנו כל כך הרבה שנים. עד כמה אתה מרגיש ישראלי ועד כמה אתה מוצא את עצמך חלק מההסברה הישראלית כשאתה מופיע בחו"ל?
"כאן נמצאים אשתי וילדי. אני ישראלי, זו הארץ שלי וזה הבית שלי. כשאני מופיע בחו"ל מגיע להופעות שלי גם קהל מקומי ולא רק קהל ישראלי, כי המופע שלי הוא באנגלית. אני עוזר למדינה לייצא תרבות ואיכות ובעצם ההופעה שלי הקהל שם מבין שישראל זה לא רק מה שרואים בטלוויזיה- יריות ופיגועים".

מה מיוחד מבחינתך בשירים של דילן?
"אני אוהב את בוב דילן, ולדעתי הוא הכותב הכי טוב בכל הזמנים. הוא אמיתי והמילים שלו מדברות אלי כאילו שכתבתי אותן בעצמי ואני מזדהה עם כל מילה שכתב. חוץ מזה, כל אוהבי המוזיקה אוהבים אותו".

מתי נחזור לשמוע אותך עושה רוק?
"אני מנגן רוק וגיטרות חשמליות כל הזמן, גם עם שלום חנוך- איתו יש לי נישואים ארוכים. הרוק הוא חלק בלתי נפרד ממני".

רוני פיטרסון- מחווה לבוב דילן, מחר (7/11), פאב האלפנט, קריית חיים בשעה 21:30. 


(הראיון פורסם לראשונה במדור התרבות של מקומון "זמן חיפה", 06/11/2009)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה