יום שבת, 19 באוקטובר 2019

מסע אל העצמי: ראיון עם יובל מנדלסון, בעקבות "יובל מנדלסון והמסע לפולין"


"המסע לפולין" זהו שם ההרכב החדש של יובל מנדלסון (קלידים: אסף תלמודי, תופים: נדב לוזיה, בס: אור אדרי), שחוברה לה יחדיו בעקבות אלבומו החדש. ארבע שנים עבדו מנדלסון והחבורה על האלבום, כשבאמצע השתלב גם הפרויקט החד "שירים לבלה" תחת השם "יובל המנוול". השנים עברו וסולנה של להקת הרוק הבועטת ז"ל "שייגעצ", הפך בבקרים למורה אזרחות ומחנך, בצהריים לבעל ואב גאה לשניים ובלילות לחיית במה, ובכן- כמה שיותר, כן ייטב. מה שנקרא, "חתרן בלתי נלאה". "מאחורי שתי המילים 'המסע לפולין', יש הרבה משמעות ושליחות. כמו כן צירוף המילים הזה מקפל בתוכו את האובססיה האישית שלי למלחמת העולם השנייה, לנאצים ולשואת יהודי אירופה. הייתי אומר אפילו שזה כמעט הובי שלי", הוא מסביר. "הקיץ, רגע לפני השקת האלבום החדש שלי, יצאתי למסע לפולין עם תלמידיי- מה שגרם לי להיות חבר בלפחות שתי קבוצות 'וואטצפ' תחת השם הזה. בשניהם אגב קורים דברים נפלאים".


יובל מנדלסון ו"המסע לפולין". צילום: עמית כרתא.





יש פה גם סוג של התרסה מטבע הדברים, כמיטב המסורת.

"תמיד הייתי זה שמכוון חצים ויורה אותם. חיפשנו שם לאלבום ואז מישהו זרק לאוויר: 'המסע לפולין', ומישהו אחר אמר: 'לא, זה שם הלהקה!'. באותו הרגע, היה ברור לי שזה השם".

איך הפכתם ללהקה?

"קודם כל, זה האלבום הכי תובעני שיצא לי להוציא- מבחינת משך העבודה ומבחינת הרזולוציות שנכנסו אליהם בשירים ויותר מאוחר בעיבודים.  כשאני ותלמודי הרגשנו שאפשר להיכנס ולהקליט את החומר החדש, חיפשנו בס-תופים וליהקנו את נדב לוזיה ואת אור אדרי כנגני הקלטות. תוך כדי העבודה, נהייתה פתאום הרגשה של להקה. פתאום נהיה לזה שם ועשינו 'אינדי נגב'- ומשם רצנו למועדונים קטנים ברחבי הארץ במשך חודשים, ומכל הופעה הקהל רק גדל".

בינתיים הוצאתם 4 סינגלים, כולם מלווים בקליפים וחלקם מעל ל-6 דקות. מה קורה פה?

"החלטתי שאני לא כותב את השירים שלי עם סטופר ושיש צורך במקום להעמקה, שום דבר לא בוער. זה לא זבנג וגמרנו, זו כאמור להקה עם אורך רוח- כיאה לשמה. לגבי הקליפים, צריך להבין שהפורמט של הדיסק מת. אז נכון שנדפיס כמה מאות עותקים של דיסקים, כי גם לי אישית זה חשוב, אבל זו הדרך היחידה היום להתרומם מעט, לחדד ולמקסם את האמירה בים של טירליון שירים שיוצאים בכל חודש. זה עוד חלק ביצירה, שאני מאוד אוהב, שמאפשר לומר עוד משהו על דרך המשחק, הסיפור, הבימוי והתסריט".






מלבד השירים החדשים ("הזיפת של יום שישי", "סיפור פשוט" ועוד), שירי יובל המנוול (כמו "רצח רבין", "גוף האדם"), לא נפקד בהופעת ההשקה שהתקיימה במועדון הבארבי בתל אביב בתחילת חודש ספטמבר גם מקומם של שירי להקת "שייגעצ'" כמו "מרלין מונרו" ו"אבא עורך דין". זאת כאשר השירים בוצעו על ידי המקור, בסוג של אירוח נוסטלגי. "לא מדובר באיחוד, כי אם באירוח", מצנן מנדלסון את האווירה. "להקת 'שייגעצ'' התארחה בהופעה הזו, אירוח של אלופים, וזו הייתה הפעם הראשונה שלנו יחד שוב אחרי 8 שנים בערך. המחווה הזאת שלהם מאוד משמחת אותי. כמובן שאני הצעתי את הרעיון, אבל זה לא מובן מאליו שהם אישרו אותו. החזרה הראשונה שהייתה לנו נשמע פגז מהרגע הראשון, כאילו הזמן לא עבר. מה הלאה? אלוהים גדול".



מחווה משמחת "השייגעצ'" במאה הקודמת. תמונת יחצ' באדיבות הויקיפדיה.


חלק לא קטן מהשירים החדשים, שלא לומר רובם, מתעסקים בהוויה הנוכחית של מנדלסון- כולל היותו מורה. בקליפ ל"סיפור פשוט", הוא אף הגדיל לעשות ולא רק ששיתף כמה מתלמידיו בקליפ אלא שגם סיפור העלילה מפגיש אותו עם בן דמותו הנער מלהקת 'שייגעצ'. "אני כותב מתוך אמונה שככל שאהיה יותר ספציפי יותר ויותר, אנשים יוכלו להזדהות עם השירים שלי", הוא אומר. "זה מין פרדוקס כזה: כשאומרים דברים כלליים על אמונה, אהבה וכו', אי אפשר לשים בזה את השיניים. לעומת זאת כשאני כותב על עצמי, אנשים אומרים שזה מזכיר להם את עצמם או מישהו שהם מכירים".





איך מרגיש היום השייגעצ' מפעם?

"הכבד לא כמו שנתנו לנו אותו בהתחלה. האמת היא שלא מזמן עשו לי בדיקות והתברר שיש לי כבד שומני, אז אמרו לי: 'אל תגזים חביבי'. אני יכול לומר בגאווה, שהקהל שלי היום מורכב עדיין ברובו מחיילים ותיכוניסטים, זה היה אז והיום זו המתנה הכי יפה שמוזיקאי יכול לקבל. ככל שעובר הזמן, זה הופך ללא פחות ממדהים. אני באמת כבר סוס זקן. אני אבא לשניים- יש לי תינוק בן חצי שנה, גודלו ככיכר לחם, אבל מתברר שאני עדיין כותב שירים שמדברים לחבר'ה הצעירים. זה לא שאני עושה מאמץ להגיע אליהם ויצא שזה מצחיק, כי ביום יום מצאתי עבודה שאני כל הזמן בסיג ושיח עם חבר'ה בני 16-17".






קישורים לדרך:

1. חן לב, המנוול: יובל מנדלסון המציא את עצמו מחדש עם תקליט ילדים לא קונבנציונלי, מתוך אתר מעריב און ליין, 01/03/2017
2. חן לב, א-שייגעצ: יובל מנדלסון על אלבום שירי הילדים "שירים לבלה", גרסת "מבין השורות".

קישורים נוספים:

1. עמוד היוטיוב של יובל מנדלסון
2. עמוד הפייסבוק של יובל מנדלסון 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה