יום שישי, 9 באפריל 2010

חלום נעורים: ביקורת הצגה- "סיפור מצחיק"

(צילום: טל ידידיה)


הבמאי והשחקן בני יזרעאל כתב וביים את "סיפור מצחיק", הצגת השואה שעלתה לראשונה על הבמה בפסטיבל הפרינג' בחיפה. ליהוק מבריק של עודד מנסטר ("כלוב העליזים", לאהוב את רונה" וסדרת הטלוויזיה "חלומות נעורים") ודגן פרנקל ("המלך ליר" והסרט "מבעד לזכוכית") הפך את ההצגה לחוויה בלתי נשכחת. בשיחה קצרה, מספרים מנסטר ודגן לחן לב על תפקידם בהצגה.

בחודש שעבר עלתה במסגרת פסטיבל הפרינג' הראשון בחיפה הצגת השואה שכתב וביים בני יזרעאל, "סיפור מצחיק". ההצגה מבוססת על סיפורו האמיתי של אביו של יזרעאל ומספרת את סיפורם של שני אחים יהודים, אשר הקטן מביניהם (דגן פרנקל) מתעורר בלילה קר אחד וחייב להטיל את מימיו. האח הגדול (עודד מנסטר) מתעורר בעקבות האח הקטן ומבין כי אם ייתפס אחיו ע"י הנאצים, כשהוא מטיל את מימיו או בתסריט הכי גרוע- יעשה פיפי במכנסיו, סופו להיות מוכה למוות. האח הגדול מנסה בכל דרך אפשרית להשכיח מאחיו את הצורך להתפנות ועלילת המחזה מתפתחת סביב עניין זה, החל ממשחקים שמשחקים האחים, ההיכרות עם עולמם של הדמויות וכלה בסוף הדרמטי. תפאורת ההצגה מינימליסטית, כיאה לתיאטרון פרינג' קלאסי, וכוללת שתי מיטות עץ שמספרות בעצם שתיקתם ועוצמתם את כל מה שצריך לספר. צמד האחים לבושים בכותנות פסים כחולות עם טלאי צהוב ויזרעאל הקפיד לא לתת להם שמות, למרות שלכל יתר הדמויות המוזכרות בעלילה דווקא יש שמות, וזה כנראה מתוך רצון להבהיר לצופה את אווירת התקופה בה לכל איש לא היה שם אלא מספר והוא תויג כמו שמתייגים חזירים. עודד מנסטר, בוגר הסטודיו של יורם לוינשטיין, הביא אל הבמה את כל ניסיונו וכישרונו ומנווט את העלילה ואת חברו להצגה, דגן פרנקל בוגר ה"דרמה סנטרא לונדון", בצורה מרתקת ומפתיעה עד לרגע האחרון ממש, בו עדיין קיימת האמונה שמדובר רק בחלום רע. מנסטר, המגיע מרקע של שואה מהכיוון של שני הוריו, היה שותף יחד עם יזרעאל בבחירת שותפו להצגה, פרנקל. "בני החליט שזה האיש ואני הסכמתי מיד, גם כי דגן התאים בצורה הפיזית שלו וגם הוא מגיע מרקע מתאים", מספר מנסטר.

באיזה שלב של כתיבת המחזה, בני פנה אליך?

"ליוותי את בני ממש מהתחלת כתיבת המחזה. המחזה עניין אותי וראיתי אתגר לשחק בהצגה הזאת".

איך הצלחת להיכנס לתפקיד בצורה כזאת מרשימה?

 "מלבד הרקע שאני בא ממנו אני יתום מאב, כך שהבנתי את משמעות הדברים שקורים בהצגה בצורה אחרת, למשל בקטע בהצגה בו מדובר על מות האב. הדבר הזה הכניס אותי טוב יותר לתפקיד".


(צילום: טל ידידיה)

דגן, מה חשבת כשקיבלת פנייה לשחק במחזה הזה?

"קסמה לי האפשרות לשחק דמות כזאת, בטח כשמדובר במחזה חדש ובהצגה שמבוססת על סיפור אמיתי. בני הגיע אלי דרך מנסטר, אחרי שהם התלהבו מתמונה שלי שראו אצל מיתר קוטלר, הסוכנת שלי. הרעיון היה בהתחלה לחפש חבר'ה צעירים יותר, אבל בסוף הוחלט, ובצדק, לקחת אנשים מנוסים יותר".

על פניו נראה כי "סיפור מצחיק" היא הצגה כבדה שלא מתאימה לכולם, אבל לא כך הדבר. יזרעאל החליט לקחת את הדברים דווקא לכיוון הקומי המריר ולהדגיש את ההומור במקום בו הוא לא קיים לכאורה. מדובר בהצגה סוחפת, מרגשת אשר מעבירה צמרמורת ברוב הקטעים שבה, לא משעממת לרגע והמשחק של שני שחקניה מעולה. "סיפור מצחיק" אמנם לא זכתה בתחרות הפרינג', אבל דווקא היא ההצגה היחידה בפסטיבל שהמשכתי לראות שוב ושוב ולו רק בגלל שעדיין האמנתי שהסוף שלה יהיה טוב.


 (כתבה מתוך המגזין החיפאי העצמאי "פונץ'", כפי שפורסמה בגיליון מספר 8- אוגוסט 2008)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה