יום רביעי, 12 בפברואר 2014

בין קודש לחול: אלבום חדש לחגית והילה כפיר, "לא ארחף בחלל"

הפרשנות האישית שלהן מתבטאת בעיקר בלחנים. הילה וחגית כפיר. צילום: מור ברנשטיין


"לא ארחף בחלל" הוא שם אלבומן החדש והמשותף של חגית והילה כפיר, אם ובתה- בהפקתו המוזיקלית של עודד גדיר. לאם, אשר לה קילומטרז' לא קטן כזמרת, זהו אלבום שני- אחרי אלבום בו שרה ממיטב החזנות הקלאסית ואלבום שירי ילדים. לבת, לה בכלל תארים בתחום המשפטים וניסיון קל הרבה יותר מאמה במוזיקה ובשירה, זהו אלבום ראשון. השתיים מופיעות יחד מעל לחמש שנים במופע שירה המשלב שיח הגותי עם הקהל. 




אלבום זה כולל עשרה שירים והוא על טהרת שירים לא מקוריים. לצד המשוררים זלדה ("לא ארחף בחלל"), לאה גולדברג ("למדני אלוהיי", "לתמונת אמא"), דליה רביקוביץ ("לבד עם השירים") וביאליק ("הכניסיני תחת כנפך"), מתיישבות מילים מתוך תפילות (כמו "עדות"). פרט לשירה כמובן, האמירה של הנשים לבית כפיר באלבום זה היא בלחנים: שמונה של האם ואחד של הבת. בשירו של ביאליק, המבוצע כגרסת כיסוי לזו שהלחין מיקי גבריאלוב, האלמנט החשוב הוא האלמנט הקולי של השתיים. ובכל זאת יש כאן ניסיון מסוים להכניס גם פרשנות אישית בדמות טקסט: בבית השני של "ברגע קטון" (את הבית השני שלו כתבה הילה כפיר, והבית ראשון הוא מתוך ספר "ישעיהו"), בשיר "תפילת אם" (עיבוד של חגית כפיר לטקסט של פאני נוידא- מתוך הספר "תפילת נשים" של עליזה לביא), ובשיר "הנני העני ממעש" (עיבוד של חגית כפיר לקטע מתוך תפילת מוסף לימים הנוראים).






לדעתי אל "לא ארחף בחלל" יתחברו בעיקר אנשים מהציבור מסורתי ומאמין בארץ, ופחות אנשים בציבור הרחב. זאת בעיקר בגלל שהלחנים אינם מצליחים לפרוץ את חומת העכשוויות, כנראה באופן מכוון. אין ספק כי הכל באלבום הזה יועד לחגית כפיר, כמו כפפה ליד, הן מבחינת העולם המילולי והן מבחינת העולם המוזיקלי. עבורה זו בהחלט יציאה חריגה, כיוון שהעיבודים של גדיר כולל לצד כלים עדינים כחליל, כינור וקלרינט גם רוקנ'רול של גיטרה חשמלית ותופים. אני שייך לצד השני ולכן אישית, מאוד אהבתי את השירים שעובדו כשירי רוק קצביים עם פסנתר, גיטרה חשמלית וגיטרת הבס. דבר זה מפיך חיים אחרים בשירה של זלדה, נתן לתפילה מתוך סדר אליהו רבה ("עדות") סיבוב מטורף עד שלא ברור משמיעה ראשונה שזהו שיר מן המקורות.



עטיפת האלבום


חגית והילה כפיר, "לא ארחף בחלל", עצמאי, 2014


ההופעות של השתיים כוללות גם שירים אחרים, שלא ראו אוזן הפעם- בעיקר כי אינם התאימו לקונספט האלבום. אפשר להתרשם ממופע שנערך ב"בית היוצר", דרך עמוד היוטיוב שפתחה חגית כפיר. ההופעה הקרובה: "האנגר 22", נמל תל אביב, 13/02/2014. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה