יום שישי, 28 במרץ 2014

טוב לו עכשיו: "שבע שנים וחם לי בלב"- ראיון עם אסי זיגדון

חם לו בלב, גם אחרי שבע שנים. אסי זיגדון. צילום: חן לב

ב-2008 הוציא אסי זיגדון את "פנימה", אלבום בכורה בהפקת רפי פרסקי. הבאזז הגדול שליווה את הוצאתו, נבע בעיקר משיר אחד: "חם לי בלב". הרבה תקוות היו לו אז, אבל האלבום הזה נשאר בעיקר כסוג של סוד אצל חובבי המוזיקה הישראלית. בתחילת פברואר ציין זיגדון בהופעה מיוחדת, "שבע שנים וחם לי בלב", את העלייה הראשונה שלו על במת הבארבי התל אביבי עם שירי אותו האלבום. מלא בציפיות ובחלומות. "זו הייתה פיצוץ של הופעה", הוא משחזר. "בארבי מלא... פרסקי על הסאונד ויניב דדון על הגיטרה. פסיכי לגמרי". 
זיגדון היה אז בן 31. תל אביבי מזה 5 שנים, אחרי גירושין. את מגוריו קבע בפלורנטין. הוא התפרנס כ-DJ והתחיל לעבוד על פרויקט רדיו "מהות החיים", שמאז הפך לאכסניה פילוסופית רדיופונית מוכרת ואהובה. "להיות מוזיקאי היה עבורי חלום שהתגשם", הוא מספר. "בגיל 28 נסעתי להודו, ושם החלטתי ללכת על זה. חזרתי לארץ, התגלגלת בין חדרי חזרות וגיבשתי לעצמי הרכב שביצע שירים שכתבתי מגיל 16 ועד אז. את האלבום הזה עשיתי אצל הטובים ביותר: פרסקי עשה את ההפקה המוזיקלית, היו לי אחלה נגנים, מיקס עשה לי סיימון ויינשטוק ואת המאסטרינג עשה אודי קומראן. אגב, אריאל גולד הבסיסט ותומר לוי המתופף עושים איתי דרך ארוכה כבר עשור. הם הרבה מעבר לנגנים- הם לא רק חברי אמת, אלא גם שותפים בעיבודים ובקולות. אפשר לומר שיחד איתם נוצרה להקה אורגנית שמשלימה אותי. לא סתם אני קורא לחבר'ה האלה שמלווים אותי בשם 'הצדיקים'".

לאן חשבת שהאלבום הזה יגיע?
"הדפסתי 2000 עותקים ממנו, אז כנראה חשבתי שהוא יגיע למספר כזה של אנשים. היום הוא כבר הגיע, אבל זה לקח כמה שנים. בוא ונגיד שלא הבנתי כמה מה שקורה בתעשייה קשור למוזיקה עצמה. גיליתי כמה שערים יש שם- מקליקות, ברנז'ה דרך יחסי ציבור ועד לסתם עומס שיש על המערכת- אתה מוציא סינגל או אלבום ומגלה שאתה חלק מעוד מאה אנשים שבמקביל עושים את זה. אני זוכר שכשנתתי לאנשי NMC לשמוע את הגרסאות המוקדמות של האלבום, הם חזרו אליי ואמרו: 'שמע החומר שלך מעולה, אבל לא מזמן החתמנו אמן שיש עם צבע דומה ולא ניקח שניים כאלה על אותה המשבצת'. הם בסוף עשו רק את ההפצה של האלבום".

מי זה היה, אתה זוכר?

"זה היה ארז לב ארי... כן, ללא ספק אני מצדיק אותם- ארז הוא אמן מדהים". 

איך זה קרה שרק שיר אחד פרץ מתוך כל האלבום?
"אין לי מושג. נסתרות דרכי האל. אחרי ש'חם לי בלב' הפך ללהיט, חשבתי שכל מה שאכתוב יהיה שלאגר, אבל זה משום מה לא קרה. אגב- אם תיקח את 'משחקים של אתמול', הוא היה הימור גדול של כל מי ששמע אותו בחברות תקליטים, להפוך ללהיט. יצא ש'חם לי בלב' הוא זה שהיה השפיץ של האלבום, אבל הוא ממש לא היה כזה בהתחלה. פרסקי הפך אותו לגמרי- קודם הוא היה בנוי ככה שהפזמון שלו היה ה'פארט C' ולהיפך, והשאר היסטוריה. כנראה שאני לא טוב בכתיבת להיטים. אני כן יודע לכתוב שירים שמתחברים ללב. אני כותב מוזיקה לא מסובכת, אבל הטקסטים שלי הם כאלה שצריך להקשיב להם כמה פעמים". 


מה משך אותך לרצות לעבוד עם פרסקי?
"פרסקי זה האיש שבגללו רציתי להיות מוזיקאי- האלבום הראשון שלו היה מבחינתי האלבום הכי גדול שיצא פה". 

והוא הסכים ישר?

"לא, מה פתאום? הוא אמר לי שהוא לא מפיק ולא נעליים. אני נדנדתי לו, ומה שנקרא 'דיברתי אל לבו'. עוד לפני כן, בסוף שנות התשעים, הקלטתי כמה שירים על קסטה ואמרתי לעצמי שאלה שירים שרק פרסקי יכול לשיר. וככה מצאתי את עצמי נוסע לרחוב אלנבי בתל אביב עם הקסטה הזאת, לפיצוציה שהייתה לו. וככה באתי אליו, סיפרתי שאלה שירים שכתבתי ושאני חושב שהוא יכול לשיר אותם מעולה. הוא הסתכל עליי ואמר: 'אתה תשיר את השירים שלך, ואני אשיר את שלי'...

חזרתי אליו אחרי כל השנים האלה, והזכרתי לו את זה. אמרתי לו: 'אמרת לי פעם לשיר את השירים שלי- אז הנה, עכשיו בוא ותעזור לי לעשות את זה. אחרי חודשיים הוא הסכים. נהניתי מכל רגע. אהבתי אותו כאדם כמו שאהבתי אותו כאמן. ברור שהתקווה הכמוסה שלי, הייתה שהאלבום הזה ישפיע על אנשים כמו הראשון של פרסקי. אני יודע היום על אנשים, ממכתבים, מיילים ומפניות, ש'פנימה' שינה להם משהו בחיים, עורר בהם השראה בלתי רגילה או סתם היה האלבום הזה שהם שומעים הכי הרבה בזמן נסיעות. הדבר הקטן הזה, הנגיעה בחיים של כמה אנשים, שווה הכל עבורי".  

ואיפה פרסקי היום, אתם עדיין בקשר?

"האלבום הראשון שלו הייתה ההבטחה הכי גדולה שהייתה פה ברוקנ'רול אבל זה לא קרה, וכולנו יודעים איך התייחסו לפרסקי אחר כך. לצערי הוא התייאש לגמרי מתעשיית המוזיקה בארץ, החליט שהוא מפסיק להופיע ועזב את המוזיקה באופן מוחלט. היום יש לו מסעדת 'דים סאם' בפלורנטין". 

איך אתה מסתכל על "פנימה" בפרספקטיבה של שנים?

"אני עדיין מרוצה ממנו, אבל אני במקום אחר עכשיו. הייתי כמובן עושה היום הכל שונה, כולל להוריד כמה שירים. מצד שני, אם לא הייתי עושה אותו ככה- לא הייתי מבין אחרת היום. למדתי בעיקר שהקסם האמיתי טמון באיך שאתה כותב את השיר בפעם הראשונה, שאתה מנגן אותו בבית. אם אתה מצליח לשמר את זה אחרי העיבוד בצורה הכי אותנטית- עשית את זה, כי שם נמצא הקסם של השיר. היום המשימה ברורה לי. 'האיך' תמיד ישתנה, אבל אם הוא היה נשאר קבוע- מבחינתי לא היה לי את הריגוש הדרוש כדי לעשות מוזיקה".  


מעבר לכך שתוך כדי הריצה המטורפת של החיים גילה זיגדון את כישרונו המוזיקלי של אחיו, גיא, והפך אותו לשותף בכיר ביצירת אלבומיו (כולל אלבומו השני שיצא ב-2010, "מכלום תקום", אשר הופק מוזיקלית במשותף עם גלעד ויטל)- הוא גם הרים את פסטיבל המוזיקה במדבר "אינטימדבר", אשר ייערך השנה זו הפעם השלישית. כמו כן, הוא גם נכנס לפרוייקטון המיוחד והבין-תחומי: "אלבום קטן". אלבום זה מכיל ארבעה שירים, שנכתבו בהשראת ארבע תמונות, והופץ דיגיטלית בלבד. "מאז 'פנימה', הופעתי המון- אבל בעיקר הבנתי שהדרך לא פשוטה ושאסור לפתח ציפיות בחיים", אומר זיגדון. "הגעתי למסקנה שצריך לחיות, ליהנות ממה שיש, לגעת עם השירים במי שאפשר ובעיקר לעשות כדי לעשות".

אוסף חוויות מהדרך. אפילו באמצע המדבר. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אסי זיגדון


מה השתנה בך כמוזיקאי?

"היום אני יודע יותר מה אני רוצה וגם היום זה גם יעלה לי אפס כסף לעומת מה שעלה לי האלבום הראשון, שעם כל ההוצאות הנלוות עלה כמה עשרות אלפים. האלבום השני עלה חצי, והיום אני עושה הכל לבד. זה בעיקר קשור בזה שאני מקשיב לעצמי. בתקופה ההיא, הקשבתי יותר מדי לכל מה שיש לאנשים מהתעשייה להגיד. היום אני פשוט נכנס עם אחי גיא והנגנים המוכשרים שאיתי, ללילה אחד באולפן ויוצא עם שיר גמור. ממש לאחרונה סיימתי להקליט את 'מנטרה', שיר חדש שבעיניי הוא הטוב ביותר שעשיתי- והוא בדיוק נוצר כמו שתיארתי לך עכשיו. לאלבום החדש יקראו בסוף זה רק להיות, בדיוק מהסיבה הזאת. 

"ההופעה הזאת של 'שבע שנים וחם לי בלב', היא ציון דרך עבורי. זה סיכום תקופה. היום הכתיבה שלי אחרת, וגם אני השתנתי. זה קצת כמו לספר חוויות מהדרך". 





"השקר הוא הסם של המילה"- אסי זיגדון בהופעה, מארח את המשורר יחזקאל נפשי.
ה"צוזאמן", תל אביב, 28/03/2014.

לינקים לדרך:
1. חן לב, "אוהב להיות בבית", ראיון עם אסי זיגדון מתוך מדור התרבות של "זמן חיפה/קריות", 06/08/2010
2. חן לב, "יצאת צדיק", ביקורת הופעה, מתוך מדור התרבות של "זמן חיפה/קריות", 26/11/2010
3. חן לב, המדור "הכל אישי" מארח את אסי זיגדון, "זמן חיפה/קריות", 06/01/2012

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה