יום שלישי, 6 באפריל 2010

צעירה בת 60: ראיון עם קובי שמעוני ("סאבלימינל")

(עטיפת הסינגל)
"סאבלימינל" והגבעטרון אחראים לשיר שילווה את חגיגות ה-60 למדינת ישראל.
חן לב שוחח עם קובי שמעוני על המפגש המרתק שנוצר והתוצאה לפניכם.

הפתעה מעניינת קיבלנו לרגל יום ההולדת ה-60 למדינת ישראל, חידוש של קובי שמעוני, "סאבלימינל", יחד עם להקת הגבעטרון לשירם המפורסם "בת 60"- שנכתב במקור על ידי דידי מנוסי ליום ההולדת ההוא של קיבוץ גבת. השיר משלב מספר סגנונות ומושמע כמעט בכל מקום, החל מהרדיו וכלה באוזניות של זה שישב לידי בנסיעה ברכבת היום בבוקר. שמעוני מספר כי הרעיון לשיר התגבש לפני כשנה בערך כאשר מנכ"ל "תאקט", גיא ברנע, אמר לו שיש לו רעיון לקחת את "בת 60" של הגבעטרון ולעשות לו גרסא מיוחדת לרגל חגיגות ה-60 של מדינת ישראל. "בדיוק כשהוא סיים את המשפט", אומר שמעוני, "התקשר למשרד, קובי אושרת ושאל אם "סאבלימינל" יוכל לעשות חידוש לשיר הזה בדיוק. תוך כדי שהוא מדבר, נפלה לשנינו הלסת וקבענו מיד פגישה איתו". "בעיניי הכל זה קארמה", הוא מסכם. ומסתבר שהמפגש בין אושרת לשמעוני הלך טוב מהצפוי. "צפיתי לפגוש מוזיקאי מבוגר ופחות מחובר, אבל פגשתי בן אדם שהוא אחד המגניבים שראיתי בחיים והלוואי שאגדל להיות מהזן של קובי אושרת- הוא בן אדם מבריק, צנוע וכייפי ברוחו. ישבנו יחד לחשוב על קונספט ועל הרעיון איך לעשות את זה. יש אולי 1001 דרכים לעשות שילוב בצורה רעה וחשבנו איך לאן לקחת את זה, ככה שזה ישמע הכי גלובלי שיכול להיות, כך שגם ילד בן 4 וגם אדם בן 90 ירגיש את זה. שזה יהיה הכי ישראלי שיש ושגם יהיה בו קצת טוויסט מזרחי- ולא היה קל למצוא את הנוסחא הנכונה. ביחד יצרנו משהו שלא היה יוצא אם הייתי עושה אותו לבד".

מה לגבי מילות השיר, איך הגיב דידי מנוסי לשינויים שהכנסת בשיר?

"פגשתי את דידי מנוסי, כי אני תמיד מקפיד לבקש אישור לשנות מילים, וקיבלתי אישור ממנו. היו לו הערות על הטקסט ודברים שהוא לא הבין בסלנג והייתי צריך להסביר לו. דידי הוא טיפוס נורא נחמד והוא מאוד אהב ששיר שהוא כתב לפני הרבה שנים, עדיין רלוונטי".

ספר על המפגש הראשון שלך עם הגבעטרון

"הפיצוץ הכי גדול היה לפגוש את הגבעטרון. נסעתי לקיבוץ גבע לעשות איתם את החזרה הראשונה וכשנכנסתי לחדר החזרות של הקיבוץ, כולם הסתכלו עלי מוזר ולא ידעו למה לצפות. הסברתי להם באופן תיאורטי מה איך אני רוצה שזה ישמע והשמעתי להם את הפלייבק. עשיתי הרבה דברים, אבל שום דבר לא היה דומה לגבעטרון. ניסיתי לדמיין איך זה ישמע לשיר יחד איתם ולא הכי הצלחתי- אבל כשהמנהל המוזיקאלי שלהם התחיל לנגן את השיר וברגע שהם קלטו את הסגנון, חייכתי כי ידעתי שזה הולך להצליח וזה נשמע לי 'קרוס' שיעבור לכל מי שישמע את זה בארץ. לפני שהלכתי השארתי להם חומר שלי וקבעתי לפגוש אותם באולפן בתל אביב. אחרי שנפגשנו בקיבוץ, הם באמת הלכו ועשו שיעורי בית ושמעו את השירים שלי. הם התלהבו מהמסרים שלי ומכל הלבוש ומצד שני, אחרי כל הסשיין של ההקלטה נהפכתי לגרופי שלהם. היה כיף איתם, כל כך כיף שבמקום להקליט שעתיים וללכת, נשארנו באולפן ארבע וחצי שעות רק כדי לנסות דברים שונים. קובי אושרת ממש זהר וזרח באולפן, ובדרך כלל משהו שמושקעת בו מחשבה וכיף לעשות אותו, יחד עם עניין הקארמה, הוא נוסחא ללהיט מנצח".

איך נבחר השיר להיות השיר שילווה את חגיגות 60 השנה למדינה?

"תוך כדי יצירת ההמנון הזה, החלטתי להמציא קונספט בשם 'השיר הרשמי של חגיגות ה-60', כי זה נשמע לי כוללני וחשבתי שזה יתאים להיות משהו לאומי. עשו עלינו כתבה ראשונה בטלוויזיה ושם אמרתי שמדובר בהקלטה של 'השיר הרשמי'. מיד אחרי ששידרו אותה, התקשרו אלי ממשרד ראש הממשלה ושאלו אותי מאיזה מניעים עשיתי את השיר, והאם אני רוצה לחבור למשרד ממשלתי ולעשות את זה בגדול. מתברר שזה בדיוק מה שהם חיפשו, ועוד בשלב הסקיצות הראשונות כבר נסגר שזה יהיה השיר יוביל את חגיגות ה-60".

מה עוד הוליד שיתוף הפעולה הזה?

"פנו אלי כדי לשתף פעולה עם צה"ל וחיל האוויר, משרד הביטחון ומשרד החינוך בסרט על 60 שנה למדינה, 'דרך ארץ ושמיים', ולהשתמש בשיר. את קטעי המעבר בסרט אני ואבא שלי עשינו והוא הוקרן בכל בתי הספר בארץ, בכיתות י'-י"ב. נכון לעכשיו יש משא ומתן עם כל מיני חברות מסחריות שרוצות למתג את עצמן עם השיר הזה כחברות הכי לאומיות".

השיר לא יצא באופן מסודר, איפה אפשר בכל זאת להשיג אותו?

"כבר היום השיר הזה הוא הכי מושמע בארץ, למרות שהוא לא נמצא באלבום. מי שלא רוצה לצאת גנב, יכול להשיג אותו דרך רשת סטימצקי , בקו קופה- במחיר שווה לכל יד. השיר מצורף למהדורה חדשה של האלבום החדש שלי, "בדיוק כשחשבתם שהכל נגמר" וגם ניתן לשלוח את הקוד 6060 למספר 3636 ולהוריד אותו ישר לסלולארי".


(צילום: יחצ')


על פניו אנשים היו מצפים שהאחרון שיבחר לשיר את שיר חגיגות ה-60 למדינה יהיה "סאבלימינל" ועוד פחות אנשים היו חושבים על שיתוף פעולה שלו יחד עם הגבעטרון, אבל בכל זאת נוצר הקשר הזה שהוציא לפועל שיר קליל שבאמת כיף לשמוע, מה גם שהוא מקרב את קהל היעד של "סאבלימינל", שהוא צעיר מאוד מן הסתם, אל כמה מהאמנים המוכשרים של המדינה וכמו כן החידוש לא נעשה כהדבקה של דיבוב היפ הופי על שיר, אלא מדובר בהקלטה חדשה ואותנטית שנעשתה במיוחד לעניין זה והחזירה לא רק את הגבעטרון, אלא גם את קובי אושרת למרכז העניינים. ללא ספק, מגיע "שאפו" גדול לכל מי שהיה מעורב בעניין הזה.


 (כתבה מתוך המגזין החיפאי העצמאי "פונץ'", כפי שפורסמה בגיליון מספר 5- מאי 2008)



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה